Elevhälsoarbetet är allas ansvar och ska bygga på främjande, förebyggande och åtgärdande insatser. Elevhälsa är grunden till att eleven kan lyckas med sina studier och syftar till att undanröja eventuella hinder för eleven att utvecklas så långt som möjligt mot skolans kunskapsmål.
Elevhälsoteamet (EHT) leds av rektor. Elevhälsoteamet är tvärprofessionellt sammansatt utifrån skollagens krav på kompetens. På Gullmarsskolan består det av skolans specialpedagog, våra två kuratorer, våra två skolsköterskor och vår skolpsykolog.
Förutom detta har Gullmarsskolan 7-9 ett stort arbetslag som arbetar för att stödja eleverna i deras kunskapsutveckling. Dessa består av elevnära stöd, speciallärare, studiehandledare, och resurslärare. Vi har också ett psykosocialt arbetslag som stödjer eleverna i deras psykosociala utveckling och består av kuratorer, socialpedagoger och skolvärdar. Dessa tillsammans med klassföreståndare och ämneslärare arbetar tillsammans med EHT för att stötta våra elever i deras lärande, utveckling och hälsa.
Elevhälsoteamet arbetar främjande och förebyggande men också åtgärdande. Eventuella kartläggningar och utredningar samt åtgärder diskuteras i elevhälsoteamet och beslutas av rektor. Syftet med utredning är att söka svar på hur skolan ska förstå en elevs lärsituation, skolsituation eller inlärningsmöjligheter för att bättre anpassa undervisningen och lärmiljön. Skolan gör inga utredningar på någon annans uppdrag eller med annat syfte.
Varje månad följs alla elevers närvaro upp och vid oro för hög frånvaro beslutas om kartläggning eller utredning om orsak till elevs frånvaro. Därefter görs tvärprofessionella analyser av frånvaroproblematiken med syfte att undanröja hinder från att delta i skolarbetet.
På skolnivå arbetar vi utifrån vår plan mot diskriminering och kränkande behandling. Vi följer kontinuerligt upp de anmälningar om kränkande behandling som inkommer för att se mönster och därigenom kunna vidta trygghetsskapande åtgärder. Alla anmälningar om kränkande behandling utreds och följs upp, samt anmäls till huvudman.
På gruppnivå har en värdegrundsgrupp som träffas kontinuerligt och gör lektionsplaneringar som klassföreståndarna genomför på KF-tiden som ligger varje måndag eftermiddag. Varje årskurs har ett gemensamt upplägg för vad fokus på deras KF-tid ska vara.
På individnivå arbetar har skolsköterskorna hälsosamtal med alla elever i årskurs 7 och 8. I årskurs 7 är det ett kortare samtal och i årskurs 8 ett längre samtal. Vi deltar också i projektet Tanke-Hälsa tillsammans med regionen och genomför screening om elevernas psykiska hälsa och följer upp alla elever i årskurs 8 som deltar i screeningen.
Vår mobilfria skoltid är ytterligare ett led i att öka tryggheten och trivseln i skolan, liksom att vi har många vuxna i korridorerna och tydliga regler, rutiner, uppföljning och utvärdering.
Vår samverkan är både intern och extern. Den interna samverkan handlar om samverkan mellan elevhälsoteamet och skolans övriga personal. Den externa samverkan är till exempel vid övergångarna mellan mellanstadiet till högstadiet och mellan högstadiet till gymnasiet.
Vi har tät samverkan med socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatrin, polis och vård. Det handlar både om kontakt, men också gemensamma SIP-möten. En viktig samverkan sker i SSPF som är ett forum där skola, socialtjänst, polis och fritid samverkar på individnivå med samtycke från elevens vårdnadshavare.
För att eleverna ska få en tillgänglig lärmiljö arbetar vi främjande med ”Magiska 5” som ger en tydlig lektionsstruktur. Elevhälsan handleder personalen och ger förslag på anpassningar, både på grupp- och individnivå.
Vårt förhållningssätt på skolan ska vara präglat av ”Alla barn gör rätt om de kan”. Vi arbetar med kollegialt lärande i våra kollegiala lärgrupper som är kopplade till forskning och beprövad erfarenhet.
Under kommande läsår utgår vi från boken "Studiestrategier för högstadiet". Vi arbetar också med kollegacoaching, samplanering och sambedömning för att höja kvalitén i undervisningen och en tillgänglig lärmiljö.