- Du är här:
- Startsida
- Jobb och företagande
- Upphandling och inköp
Upphandling och inköp
Information om våra upphandlingar och hur offentlig upphandling fungerar.
Läs mer här på sidan om vad en upphandling är, hur den går till och tips och råd innan du ansöker.
Intresseanmälan för att leverera lokala livsmedel till Lysekils kommun
Kostenheten i Lysekils kommun vill undersöka om det går att upphandla mer livsmedel lokalt till offentliga kök i exempelvis skolor, förskolor och äldrevård. Därför startar nu ett arbete som förhoppningsvis landar i en lokal upphandling.
Idag upphandlar Lysekil tillsammans med kommunerna i närområdet. Det gör att upphandlingen är väldigt stor och att enbart de stora leverantörerna kan ge ett anbud. Men några av varorna skulle kunna levereras från lokala producenter i stället, som till exempel frukt och grönt, kött, ägg och mjöl.
"Vi tänker oss i första hand att undersöka vilka livsmedel och vilka mängder lokala företag skulle kunna leverera till oss", säger beredskapssamordnare Daniel Olofsson.
Det finns många fördelar med lokala leverantörer. Det gynnar det lokala näringslivet, ger möjlighet till öppna landskap och minskar mängden transporter. Det skapar också ett tätare samarbete mellan leverantör och kund och ger ökad beredskap inom livsmedelssektorn.
"Vi kommer att bjuda in lokala leverantörer till ett möte i kommunhuset den 25 september för att berätta mer om hur vi tänker", säger Daniel. "Därefter får de lämna besked kring vilka livsmedel de skulle kunna leverera."
Vad är offentlig upphandling?
När kommunen ska göra inköp behöver vissa regler följas. Dessa regler är skapade för att ta tillvara på konkurrensen på marknaden och hushålla med skattemedlen.
Reglerna kring offentlig upphandling finns till för att ta tillvara på en rad samhällsintressen:
- främja konstnadseffektivt användande av skattemedel
- främja fri rörlighet inom EU
- undanröja ageranden som begränsar konkurrens
- underlätta för företag att göra affäerer med offentlig sektor
- se till att det företag som säljer de efterfrågade varorna eller tjänsterna till de mest förmånliga villkoren anlitas
Förutom lagstiftning har Lysekils kommun styrande dokument som vägleder kommunens beställare i hur inköp ska göras.
Vad är ett ramavtal?
Ett ramavtal är ett avtal som fastställer villkoren för kontrakt som senare ska tilldelas under en viss tidsperiod. Ramavtal kan tecknas för upphandlingar av såväl varor och tjänster som byggentreprenader.
Ramavtal är ansett som en effektiv och användbar avtalsform när den upphandlande myndigheten, med rimlig grad av säkerhet, kan förutse framtida återkommande behov av anskaffningar och vill planera för dessa.
Det finns mer att läsa på Upphandlingsmyndigheten. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vad är dynamiskt inköpssystem?
Lysekils kommun arbetar med ett dynamiskt inköpssystem och kan enkelt förklaras som ett ramavtal som är öppet för leverantörer att ansluta sig till, löpande under systemet giltighetstid.
Fördelen med dynamiska inköpssystem är att antalet leverantörer inte är låst och att nystartade företag kan få chans att vara med och lämna anbud tidigare än vid traditionella ramavtal.
När ett inköpsbehov uppstår gör kommunen en förfrågan till de leverantörer som är godkända i systemet. Leverantören får därefter välja om de vill svara på avropet eller inte.
Läs mer om dynamiska inköpssystem.



